Tiedottajan työkalupakista

on

VINKKI – Yritykset ovat monesti turhan vaatimattomia mediatiedottajia. Aina ei huomatakaan, kun ollaan uutisen äärellä. Yllättävän monesti olen kuullut yrittäjän varovan muiden kateutta ja pahansuopuutta. Uskon että hyviä kumppaneita ja asiakkaita kuitenkin ilahduttaa, kun he näkevät tutun yrittäjän ylittäneen uutiskynnykset.

Tiedottamisen hyödyt kertautuvat

Miksi mediajulkisuutta kannattaa tavoitella? Monestakin syystä.

Tutkimusten mukaan toimittajan laatima uutinen koetaan uskottavammaksi kuin mainonta. Kun tiedotus on läpäissyt toimituksen seulan ja päätyy uutiseksi, asia hyväksytään totena. Hyvin hoidettu tiedottaminen on yrityksen aineetonta pääomaa, joka voi realisoitua ylimääräisinä bonuksina. Oma asiakkaamme sai hiljattain sivun kokoisen uutisen – puoli vuotta lehdistötiedotteen julkaisemisen jälkeen. Kun toimittaja etsii juttuunsa määrätyllä alalla toimivaa yritystä tai asiantuntijaa, hän muistaa todennäköisimmin aktiivisen yhteydenpitäjän.

Avoin ja rehellinen tiedottaminen herättää luottamusta. Julkisuuden ristivalotuksessa yritys saa tunnettuutta ja mainetta. Mitä tunnetumpi yritys, sen paremmin sen maine kestää vaikeissakin tilanteissa.

Tiedottaminen tarjoaa mahdollisuuden suureenkin näkyvyyteen mediassa ilman isoja kustannuksia. Selaa vaikka päivän sanomalehti; miten paljon uutisissa esiintyvät organisaatiot olisivatkaan joutuneet pulittamaan euroja vastaavasta palstamäärästä mainontaa?

Näin voit onnistua

Tehokas tiedottaminen on suunniteltava ajatuksella. Onnistunut uutisaihe voi olla yllättävä, erikoinen, yleisölle läheinen tai yleisesti merkittävä. Se voi olla myös kiinnostava uusi tuote, tutkimustulos tai hyvä tarina. Sukupolvenvaihdos, yrityskaupat ja terävät kannanotot ovat hyvää talousuutisten aineistoa.

Tiedottaminen kannattaa suunnata niille uutisvälineille, joilla on tarjottavasta aiheesta kiinnostunutta yleisöä. Kannattaa myös erottaa jo valmiiksi toisistaan lehdistötiedotteet ja kaupalliset asiakastiedotteet.

Joskus toimittajaan kohdistetaan ylimitoitettuja odotuksia siitä, miten suureksi ja mihin tyyliin hänen pitäisi muotoilla uutisensa. Tämä kuitenkin kuuluu toimituksen päätäntävaltaan –sehän juuri tekee uutisoinnista uskottavaa. Toimittajan juttu ei voi olla yrityksesi tekstimainontaa. On asiallista kunnioittaa toimittajien ammattieettisiä ohjeita.

Aina hyväkään aihe ei mene läpi. Joskus uutispäivät vain ovat täysinäisiä. Joskus aiheesi ei ole päivänpolttava, tai siitä on julkaistu hiljattain uutinen. Joskus uutisesi voi hukkua tiedotetulvaan ja löytyä tarkistussoiton jälkeen.

Varmista joka tapauksessa, että tiedotuksesi on osaavaa ja riittävää.

Unohda tämä

  • Liika vaatimattomuus
  • Mainosmainen tiedote
  • Väitteet, joilla ei ole faktapohjaa
  • Toimittajan määräileminen
  • ​Liiallinen tyrkyttäminen

Muista tämä

  • Tee hyvä tiedotussuunnitelma
  • Määrittele tavoitteesi
  • Valitse kenelle tiedotat
  • Valitse sopivat uutisvälineet
  • Tarjoa kiinnostavaa ja hyödyllistä asiaa
  • Valitse sopiva vaihtoehto: tiedote, uutisvinkki, kutsu paikan päälle tai taustatietojen tarjoaminen
  • ​Kerro totuus
  • Älä lannistu, jos uutista ei aina julkaista

 

Vinkit tarjoili Iina

 

Kirjoitus pohjautuu aiemmin tänä vuonna julkaistuun artikkeliin Kauppakamarin jäsenlehdessä.