Digitalisoituvan media-alan kilpailu ratkeaa ensi viikolla

on

VIERASKYNÄSTÄ – Media-alan valtava murros kiteytyy yhteen sanaan, digitalisoitumiseen. Perinteisen median työpaikat ovat vähentyneet, ja samaan aikaan toimintatavat ovat muuttuneet. Jonkinlainen kulminaatiopiste koettiin vuonna 2010, kun yhden hakukoneen, Googlen, mainonta meni koko sanomalehdistön mainonnan ohi!

Viimeistään tämä oli se signaali, jonka täytyi herättää perinteisen median avaintoimijat. Jos silloin ei herännyt, oli luultavasti niin suuri paniikki päällä, että aivot eivät vastaanottaneet uusia signaaleja. Yksi tapa reagoida tilanteeseen on uudenlaisen yhteistoiminnan rakentaminen. Maakuntalehtien perustama Lännen Media on siitä yksi esimerkki.

Liikenne- ja viestintäministeriökin on reagoinut tilanteeseen. Se lanseerasi viime vuonna mediainnovaatiokilpailun, johon osallistui peräti 117 kisatyötä! Se kertoo, että Suomessa on  todella valtava määrä uusia ajatuksia. Ja meillä on kaikesta huolimatta tulevaisuuden uskoa.

Uudenlaista pöhinää on siis ilmassa, kun mediainnovaatiokilpailu ratkeaa 10. maaliskuuta, siis ensi viikolla. Palkintopotissa on 220 000 euroa. Palkinnot (5000 – 50 000 euroa) myönnetään valtionavustuksina muun muassa kilpailutyön jatkokehittämistä varten.

Pelkästään tässä alapuolella olevan finalistien listan lukeminen on hyvin innostavaa ja energisoivaa. Kannattaa tutustua ihan senkin vuoksi, että listoilla on vahva näyte siitä, mihin suuntaan suomalainen media on juuri nyt menossa!

Yksityishenkilöiden/joukkueiden sarjan finaaliin ovat päässeet seuraavat viisi kilpailijaa:

Prime – maksullisten mediasisältöjen aggregaattori
Prime on digitaalinen palvelu, jolla lukija saa maksua vastaan käyttöönsä valikoidut suomalaiset ja kansainväliset laatumediat, jotka ovat maksumuurin takana. Palveluun osallistuvat mediapartnerit saavat tuotoista osuuden. Prime-tiimiin kuuluvat Mika Malin ja Antti Oksanen.

Prejkfast-projekti
Prejkfast luo digitaalisen uutismedian ja aikakauslehdistön käyttöön standardoidun pienmaksupalvelun, joka mahdollistaa yksittäisten juttujen ja muiden pientuotteiden myynnin kustannustehokkaasti. Prejkfast-tiimiin kuuluvat Kaj Arnö, Henrik de la Chapelle, Ami Hasan, Markku Hurmeranta, Mikael Johnson, Christian Moustgaard, Marcus Riska ja Ralf Wahlsten.

TalkTV
TalkTV on mobiililaitteissa toimiva televisio-ohjelmien ohjelmakohtainen keskustelusovellus (chat). TalkTV-idean kisaan jätti Timo Kiippa.

Aatos – journalismin spotify
Aatos (aatos.net) on ansaintamalli, jossa asiakas saa yhdellä kuukausimaksulla käyttöönsä personoidut aikakauslehtisisällöt usealta lehtitalolta. Aatos-tiimiin kuuluvat Juha Honkonen ja Paavo Virta.

Faktabaari
Faktabaari (faktabaari.fi) on jo vaalien osalta kotimaassa toimivaksi testattu joukkoistamista hyödyntävä faktantarkistuspalvelu. Faktabaarin-kehitystiimiin kuluvat Mikko Salo, Tuomas Muraja, Jussi Salmio, Taru Taipale, Jukka Rautanen ja Raine Tiessalo.

Yrityssarjan finaalissa ovat seuraavat kahdeksan kilpailijaa:

Tässä ja nyt
Tässä ja nyt on Tässä.fi-palvelun laajennusosa, joka tarjoaa käyttäjän tilanteeseen perustuvaa kohdennettua mobiilimainontaa ja paikallissisältöä ilman erillistä hakua. Tässä ja nyt -on Adfore Technologies Oy:n (adfore.fi) kilpailutyö.

www.ilmoituslaatikko.fi
Ilmoituslaatikko mahdollistaa yksilöiden ja ryhmien välisen kohtaamisen tuomalla laajemman ilmaisutavan sähköiseksi viestintä- ja hakutekijäksi kaikille yhteisessä kontaktipisteessä. Ilmoitustapaa voidaan hyödyntää upotuksen kautta jo olemassa olevilla verkkosivuilla, eli palvelu toimii myös ilmoituksien keskusvaraamona ja hallintakeskuksena. Ilmoituslaatikko.fi -palvelun kilpailuun jätti Huomentaina Oy (huomentaina.fi).

Copyright Finder
Copyright Finderillä voi tarkastella julkaisemiensa sähköisten materiaalien käyttöä, latauksia ja leviämistä sosiaalisissa medioissa sekä seurata tekijänoikeuksien käyttöä. Saatua tietoa voi myös käyttää analysointiin ja markkinointiin. Kilpailutyön kisaan jätti Music.Info Finland Oy (musicinfo.fi)

Datomik
Datomik analysoi kuluttajien käyttäytymistä verkossa. Datomik yhdistää median, mainostajan ja palvelun käyttäjät. Lopputuloksena on parempi ymmärrys kuluttajien käyttäytymisestä, tehokkaammat online-markkinointikampanjat sekä lisätuloja verkkojulkaisijoille. Palvelun kisaan ilmoitti Datomik Oy (datomik.com).

Avaus Asiakkuusmedia -konsepti
Avaus Asiakkuusmedia mahdollistaa reaaliaikaisen ja jatkuvan kohdennetun asiaksviestinnän digitaalisissa medioissa. Kilpailutyön jätti Avaus Marketing Innovations Oy (avausmarketing.fi).

LiquidBlox
LiquidBlox (liquidblox.com) on verkossa toimiva julkaisutyökalu, joka sisältää graafisen suunnittelun älykkyyttä taiton helpottamiseksi. Työkalulla taitetut julkaisut toimivat kaikilla laitteilla. LiquidBlox on JHD Productions Oy:n (kamppissaitti.fi) kilpailutyö.

Leia ePaperi
Leia ePaperi on paperilehden korvaava digitalisoitu kokonaispalvelu, joka tarjoaa laitteen, sisällön ja kaikille helppokäyttöisen etäylläpidetyn ohjelmiston paperilehteä kustannustehokkaammin. Leia ePaperi on Leia Median (leiamedia.com) kilpailutyö.

Rapport-palvelu
Journalismin joukkorahoituspalvelun Rapportin kautta kuka tahansa voi tilata laatujournalismia suoraan ammattitoimittajilta. Rapport.fi on Rapport Journalismi Oy:n (rapport.fi) kilpailutyö.

Kilpailusta löytyy lisätietoa LVM:n sivuilta: http://www.lvm.fi/uutinen/4433751/mediainnovaatiokilpailun-finalistit-valittu

Twitterissä käytävää keskustelua kannattaa seurata hashtagilla #mediainnovaatio.

Kalle Virtapohja