Maine laudalla

on

TENHON TYÖKALUPAKISTA – Kriisiviestinnässä kiteytyy viestinnän ydin: tarkka tilannekartoitus, selkeät viestit, tarkoituksenmukaiset kanavat, nopea tiedonvälitys oikeille kohderyhmille. Kriisiviestintä ei ole rakettitiedettä, vaan sen elementit koostuvat organisaation arkipäiväisistä viestinnän toimenpiteistä. Mikä siitä tekee haastavaa, on kriisiviestinnän moninkertainen nopeus verrattuna normipäivän viestintään.

Nopeus on viime vuosina entisestään kasvanut, kiitos sosiaalisen median ja verkkosukupolven. Netin välityksellä tapahtumat ja töppäilyt päätyvät sekunneissa koko maailman tietoisuuteen. Organisaatioilta vaaditaankin hyvää valmistautumista ja yhteen hioutunutta tiimiä hoitamaan ja hallitsemaan kriisitilanteita sekä ennen kaikkea viestimään oikein kriisin keskellä.

Mikä sitten on kriisi?

Yleensä kriisiksi määritellään jokin yllättävä tilanne, tapahtuma tai asia, joka uhkaa ihmishenkiä, terveyttä tai ympäristöä, aiheuttaa levottomuutta ja turvattomuutta, häiritsee yrityksen toimintaa merkittävästi, voi vaarantaa yrityksen maineen ja vaatii ulkopuolisen viranomaisen tai tahon puuttumisen asiaan. Monesti jokin pienikin asia saattaa kasvaa kriisiksi, jos siihen ei puututa ajoissa. Media herkuttelee mielellään varsinkin yrityspomojen ja poliitikkojen mokilla. Puolihuolimattomasti heitetty lause saattaa saada mediassa isot mittakaavat, ja tarpeettoman ison kolhun maineeseen.

Kriisin pelossa ei kuitenkaan kannata jättää asioita sanomatta tai tekemättä. Kannattaa vain hieman miettiä etukäteen mitä kertoo ja tekee ja kuinka. Toisin sanoen suunnitella viestintää. Jos potentiaalinen kriisi kuitenkin uhkaavasti nostaa päätään tai pahimmassa tapauksessa rysähtää päälle, niin se on otettava haltuun heti ensi metreillä. Astua julkisuuteen, myöntää moka ja pyytää anteeksi sekä jatkaa asian selvittelyä ja pitää tärkeät kohderyhmät ajan tasalla kunnes tilanne on selvitetty. Hyvin hoidettu kriisiviestintä saattaa pelastaa organisaation maineen ja parhaassa tapauksessa koko liiketoiminnan.

Valmistaudu kriisinhallintaan ja viestintään räätälöidyn valmennuksemme avulla.

Annika