Yritysnimeen ladataan järki ja tunteet

on

Koirat ovat lahjomattomia. Kun kysyin Saanalta ja Wilmalta, lähdetäänkö Kiikkuun, syntyi riemukas hälinä. Kiikun koirahoitola ja sen Päivi-emäntä merkitsivät koirilleni huippuhauskaa päivää.

Kiikun koirahoitola on perinteinen, toimiva yritysnimi. Se määrittelee kaksi tärkeää asiaa. Ensinnäkin Seinäjoen seudulla asuvat voivat päätellä, että palvelu tarjotaan Nurmon Kiikussa. Toiseksi se kertoo, keitä halutaan asiakkaiksi. Nimi on helppo muistaa, helppo lausua ja helppo kirjoittaa.

Kun pelkästään yrityksen nimen mainitseminen herättää asiakkaissaan kuvaamani kaltaisen mielihyvän, voidaan jo puhua brändistä. Siihen liittyy varauksetonta kokemuspohjaista lisäarvoa.


Yrityksen nimen valinta on tärkeä tehtävä uutta yritystä perustettaessa. Myös toimiva yritys voi päätyä vaihtamaan nimensä. Yritysnimestä päättäminen tulee ajankohtaiseksi myös fuusioiduttaessa.

Mitä laajempi toiminta-alue, sitä tähdellisempi on nimen viesti; toimiiko nimi valtakunnallisesti tai kansainvälisesti. Yritysnimissä on omat aikakausiin sidotut trendinsä. Nimi voi myös kulua ja vanhentua.


Kilpailluimmilla toimialoilla on jo pieni haaste kehittää sopiva ja erottuva nimi. Sallalainen ravintoloitsija yritti aikoinaan saada PRH:ssa läpi ties kuinka monta nimiehdotusta, tuloksetta. Turhautunut yrittäjä vetäisi paperiin lopulta kunnon ylilyönnin, ja Suomen pisin yritysnimi Äteritsiputeritsipuolilautatsi-Baari meni läpi. Hilpeä nimi, jollaisella on tosin ongelmansakin.

Nyt jo kuopatun baarin mainoskyltti nousi jopa valtakunnallisesti tunnetuksi nähtävyydeksi. Mutta mahtoiko nimi sopia mainoskynään? Aika järkäle se olisi sähköisenäkin osoitteena. Tilaa vievä logo tulee kalliiksi, kun yritys ilmoittaa lehdessä.


Millainen yritysnimi sitten toimii? Paljon riippuu yrityksen valinnoista. Toimiiko yritys paikallisesti vai kenties kansainvälisesti? Mitä se myy? Keitä se haluaa asiakkaiksi?

Paikallisesti toimivalle yritykselle voi valita murteellisenkin nimen. Erestakaasi sopii mainiosti Etelä-Pohjanmaalla toimivalle kuljetusliikkeelle.

Itikka on ollut käypä nimi näillä lakeuksilla, mutta valtakunnallisena tuotemerkkinä toimii varmemmin Atria. Näin murretta taitamattomat kuluttajat eivät huolestu siitä, että heitä luultaisiin hyönteissyöjiksi.


Yritysten nimet herättävät yllättävän paljon tunteita.

Mikä poru syntyi, kun Oy Karl Fazer Ab:n makeistuotanto yhdistyi vuonna 2000 ruotsalaisen Cloetta AB:n kanssa Cloetta Fazer AB:ksi.

Vuonna 2009 Cloetta Fazer jakautui takaisin kahdeksi yritykseksi, Cloetta AB:ksi ja Fazer Makeiset Oy:ksi. Suomalaisena tuntui siltä, kuin olisimme saaneet kansallisaarteemme takaisin.

Tenhon Seinäjoen toimisto sijaitsee Rytmikorjaamolla, luovien voimien päämajassa. Täällä vanhasta postiautovarikosta saneeratussa kiinteistössä rockklubin, rytmimusiikkiosaamisen, harrastusten ja luovien alojen yritysten tekijät sulautuvat omaleimaiseksi yhteisöksi. Rytmikorjaamo lakkasi nopeasti olemasta pelkkä nimi. Se on jo käsite, johon meillä talossa toimivilla ja asioivilla on elävä, ehkä jopa kiihkeä suhde.

Teksti ja Lyyti-koiran kuva: Iina 

Olen kirjoittanut aiheesta aiemmin myös Yrittävä Lakeus -lehdessä.