REFERENSSI – Suunnittelimme ja toteutimme lokakuussa 2016 Kuortaneen kunnalle tonttikampanjan. Kampanjan päätavoitteena oli saada myytyä tarjousten perusteella Länsirannan Nisulan alueelta kaksi omakotitaloa, kaksifooninkinen vanha pohjalaistalo sekä kolme järvenrantatonttia.
Tavoittelimme kampanjalla myös medianäkyvyyttä etenkin alueen päämedioissa ja paikkakuntamedioissa sekä valtakunnallisesti myös sosiaalisessa mediassa. Halusimme luoda Kuortaneesta mielikuvaa sopivan kokoisena paikkana asua ja elää. Paikkana, jossa on kaikki tarvittava lähellä.
Kampanjan kohderyhminä olivat potentiaaliset rakentajat, remontoijat sekä rakennuttajat, maakuntamediat ja rakennusliikkeet.
Keinovalikoimassa painottui sähköinen media eli kunnan tonttisivusto, Facebook-sivut sekä Etuovi.com-verkkopalvelu. Julkaisimme myös lehti-ilmoituksia alueen lehdissä sekä lähestyimme mediaa tiedotteella. Rakennusliikkeitä ja muita mahdollisesti asiasta kiinnostuneita tahoja lähestyttiin myös sähköpostitse ja puhelimitse.
Tenho tarttui saman tien ”pikatilauksena” saapuneeseen tehtävään. Toimenpidekokonaisuus sisälsi hyvää näkemystä ja kaikki tehtävän edellyttämät yksityiskohdat toteutuivat asetetussa aikataulussa. – Jyri Saranpää, Kuortaneen kunnan elinkeinojohtaja
Kustannustehokkaasti sähköisissä kanavissa
Kuortaneelle.fi-sivuston tonttisivulle luotiin oma osio Nisulan alueesta, jossa esiteltiin kuvien kera kaikki tarjousten perusteella myynnissä olevat kohteet. Facebookissa julkaistiin kampanjan aikana useita eri kohteita esitteleviä päivityksiä, joista oli linkki tonttisivustolle. Osaa julkaisuista myös mainostettiin.
Maakuntalehdessä ja paikallislehdessä julkaistiin eri kokoisia ilmoituksia, joissa kaupiteltiin myytäviä kohteita sekä kutsuttiin kohteiden esittelypäivään.
Etuovi.com-palveluun luotiin omat kohdeilmoitukset kaksifooninkisesta pohjalaistalosta, kahdesta omakotitalosta sekä kolmesta tontista.
Toteutimme kohteista myös tulostettavat esitteet sekä suuren info-kyltin Länsirannantien varteen. Talojen seiniin tehtiin kohteista kertovat esittelytaulut. Kohteiden esittelypäivään tehtiin tienvarsiopasteita.
Medialle lähetettävässä tiedotteessa keskityttiin kaksifooninkiseen pohjalaistaloon, sen historiaan ja vanhan talon kunnostamiseen liittyviin erityispiirteisiin.
Somessa pöhinää
Tonttikampanjan eri kohteet, etenkin pohjalaistalo, synnytti sosiaalisessa mediassa hyvin keskustelua ja kommentointia. Facebook-päivityksiä jaettiin runsaasti ja mainostamisen avulla tavoitettiin useita kymmeniä tuhansia potentiaalisia ostajia. Etuovi.com-palvelussa kohteet saivat myös hyvin huomiota ja tiedusteluja tuli jonkin verran.
Media kiinnostui vanhasta pohjalaistalosta, ja juttuja julkaistiin jopa rakennusalan medioissa.
Kuortaneen kunta sai määräaikaan mennessä muutaman tarjouksen kaikista kohteista. Kunnanhallitus kuitenkin hylkäsi kaikki tarjoukset, koska tarjoussummat olivat liian alhaisia.
JOS KIINNOSTUIT, NIIN LÄNSIRANNAN KULTTUURIMAISEMASSA OLISI SIIS VIELÄ TARJOLLA KIVOJA JÄRVENRANTATONTTEJA SEKÄ IHANA POHJALAISTALO KUNNOSTETTAVAKSI UNELMIESI KODIKSI!
– Annika